Reklama

Gdzie w Europie zakupy online są najpopularniejsze?

Zakupy online w Europie

Era cyfrowa na dobre rozgościła się w naszych domach, a wraz z nią – zakupy online. Od rezerwacji biletów lotniczych po zamawianie codziennych zakupów spożywczych, Internet stał się naszym ulubionym centrum handlowym. Ale czy wszędzie w Europie kochamy e-zakupy tak samo? Gdzie zakupy przez Internet są najpopularniejsze?


Gdzie w Europie zakupy online są najpopularniejsze?

Czy zakupy przez Internet to nasza codzienność? Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. Choć mogłoby się wydawać, że wszyscy w Europie z radością klikają "Dodaj do koszyka" i śledzą kurierów z wypiekami na twarzy, dane Eurostatu z 2023 roku pokazują, że różnice między krajami są ogromne. Od Albanii po Holandię, zakupy online mają się zupełnie inaczej. Gdzie zatem e-commerce triumfuje, a gdzie jeszcze ma przed sobą długą drogę?

Klik, kupione! W 2023 roku 58,1% osób w wieku 16–74 lat w Unii Europejskiej podało, że w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie dokonało zakupu lub zamówienia towarów lub usług przez Internet. 

Wykres przedstawia odsetek osób robiących zakupy przez Internet w poszczególnych krajach Europy
Odsetek osób kupujących online;
opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych Eurostat


Od Bałkanów po Skandynawię – cyfrowa przepaść?

Na samym dole listy znalazła się Albania, gdzie jedynie 16,3% mieszkańców zrobiło zakupy online w ciągu trzech miesięcy przed badaniem. To wynik wyraźnie niższy niż europejska średnia. Podobnie sytuacja wygląda w innych krajach Bałkanów, takich jak Czarnogóra (18,6%), Bośnia i Hercegowina (25,5%) czy Bułgaria (26,9%).W tych krajach tradycyjne formy handlu wciąż mają silną pozycję. Podobnie sytuacja wygląda w Macedonii (27,6%) i Rumunii (31,7%). Można spekulować, że wpływ na to ma mniejszy dostęp do Internetu, ograniczona oferta sklepów internetowych, niższe zaufanie do transakcji online, czy po prostu przywiązanie do tradycyjnych form handlu.


Polska w dolnej części stawki

Polska, z wynikiem 49,9%, plasuje się w dolnej części stawki. Oznacza to, że co drugi Polak w ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie dokonał zakupu online. To solidny wynik, ale wciąż mamy sporo miejsca do wzrostu, zwłaszcza patrząc na liderów rankingu.


Południe Europy – odrodzenie e-commerce?

Kraje takie jak Włochy (39,2%), Portugalia (44%) i Grecja (48,3%), które jeszcze kilka lat temu odstawały pod względem popularności e-zakupów, notują wyraźny wzrost. Być może pandemia COVID-19, która przyspieszyła cyfryzację na całym świecie, miała na to szczególny wpływ w tych regionach.


Europa Zachodnia: tam, gdzie klikają najczęściej

Im dalej na zachód i północ, tym bardziej cyfrowo. W krajach takich jak Niemcy (67,5%), Francja (65,8%), czy Belgia (65%), zakupy przez Internet są już normą. Jednak prawdziwymi liderami e-commerce okazują się kraje północnej Europy i Wyspy Brytyjskie:

  • Norwegia – 78,8%
  • Dania – 79,8%
  • Szwecja – 80,2%
  • Irlandia – 80,5%
  • Wielka Brytania – 83,1%
  • Holandia – 84,2%!

Holendrzy wprost uwielbiają zakupy online. Wysoka jakość świadczonych usług, rozwinięta logistyka i zaufanie do technologii sprawiają, że prawie każdy Holender prędzej czy później zrobi zakupy w sieci.


Dlaczego jedni klikają, a inni nie?

Dane Eurostatu pokazują, że e-commerce dynamicznie się rozwija w całej Europie, choć z różnym tempem. Skąd te różnice? Na popularność zakupów online wpływ ma kilka czynników:

  • Dostęp do Internetu – w krajach, gdzie sieć jest mniej rozwinięta, e-zakupy są mniej popularne.
  • Logistyka – szybka dostawa i niezawodne kurierzy to podstawa sukcesu e-commerce.
  • Przyzwyczajenia konsumentów – tam, gdzie zakupy tradycyjne są elementem kultury, przejście na online trwa dłużej.
  • Bezpieczeństwo – zaufanie do płatności internetowych oraz ochrony danych ma ogromne znaczenie.

Dla konsumentów oznacza to coraz większy wybór i wygodę, a dla przedsiębiorców – ogromne możliwości rozwoju. Polska, znajdując się w dolnej części stawki, ma szansę dogonić liderów budując zaufanie do transakcji online. Jedno jest pewne – era cyfrowego handlu trwa w najlepsze i będzie kształtować nasze nawyki zakupowe w przyszłości.




Image by marymarkevich on Freepik


Co o tym myślisz? Zostaw reakcję i komentarz.

Spodobał Ci się artykuł i chcesz wesprzeć mój projekt?

Po prostu postaw mi wirtualną kawę! :)
Postaw mi kawę


Prześlij komentarz

Nowsza Starsza